פתרון בעיות וקבלת החלטות בעסק שלך

17/06/2012 | מוטי סחראי

פתרון בעיות מערב פעמים רבות את הצורך בקבלת החלטות וקבלת החלטות הוא תנאי חשוב לניהול והובלה של חברה.

יש טכניקות ואמצעים לשיפור קבלת ההחלטות ואיכות ההחלטה.

קבלת החלטות הינה מהלך טבעי עבור חלק מהמנהלים, כך שעבור אותם האנשים המיקוד צריך להיות שיפור איכות ההחלטות שלהם.

אנשים שבאופן טבעי מתקשים לקבל החלטות יכולים לבצע הערכות איכותיות, אבל אז הם צריכים להיות יותר  החלטיים בפעולה שלהם ביחס להערכות שהם עשו.

פתרון בעיות וקבלת החלטות קשורות באופן הדוק וכל אחת מהן דורשת יצירתיות ביחס לזיהוי ופיתוח האפשרויות דבר המועיל במיוחד בתהליך סיעור המוחות.

קבלת החלטות טובה, דורשת מספר כישורים: ניהול יצירתי, זיהוי האפשרויות, שיפוט בהיר והחלטיות כשקבלת ההחלטה נדרשת וכמובן יישום אפקטיבי של הפתרון.

בשביל פתרון בעיות וקבלת החלטות קבוצתיות, או כאשר נדרש קונצנזוס של מספר אנשים ,סדנאות יכולות לעזור, כאשר בתוכן ניתן להכיל את הכלים והתהליכים המתאימים. הנה כמה מתודות לקבלת החלטות ופתרון בעיות אפקטיביות: ראשית, תהליך פשוט של צעד אחר צעד בקבלת החלטות אפקטיביות ופתרון בעיות.

תהליך קבלת ההחלטות:

  1. הגדר בבהירות את הנושא – האם הוא מצריך פעולה ואם כן, האם עכשיו? האם העניין חשוב, דחוף או שניהם? קח בחשבון את עיקרון פארטו.
  2. אסוף את כלל הנתונים והבן את הסיבות להן.
  3. חשוב על האפשרות לסיעור מוחות על מנת להגיע לפתרונות.
  4. קח בחשבון את היתרונות והחסרונות של כל אפשרות והתייעץ אם צריך.
  5. בחר את האפשרות הטובה ביותר, הימנע מחוסר בהירות או ניסיון "לרקוד על שתי חתונות".
  6. הסבר את החלטתך לאלה שמעורבים ושיושפעו ממנה ועקוב אחרי היישום האפקטיבי שלה.

קבלת החלטות בצורה סיסטמטית על ידי שימוש בדפוסים זהים, תאפשר לך לחזק את התהליך בין אם הוא קשור לפתרון בעיות ובין אם לא.

יתרונות וחסרונות בתהליך קבלת ההחלטות

תהליך פשוט נוסף על מנת לקבל החלטה הוא לשקול את החסרונות והיתרונות שלה.

שיטה זו טובה לכל צורה של פתרון בעיות היכן שסוגיות ובעיות שונות צריכות להיות מובנות והחלטה חייבת להילקח.

חלק מההחלטות הן עניין פשוט של האם יש לבצע שינוי או לא, כמו למשל, מעבר, לקיחת תפקיד חדש, קניה של מוצר, מכירה, החלפת עובד וכו'. החלטות אחרות מערבות מספר רב של אפשרויות ועוסקות יותר באיך לעשות תהליך כלשהו. עבור סוג זה של החלטות, מומלץ לבחור בתהליך סיעור המוחות על מנת לזהות ולפתח את האפשרויות לקבלת החלטות ולפתרון בעיות:

  1. קח דף נייר עבור כל אפשרות שזיהית.
     
  2. על כל דף רשום בצורה ברורה את האפשרות הרלוונטית ולאחר מכן מתחתיה רשום "יתרונות" ו"חסרונות". הרבה מההחלטות הן החלטה פשוטה האם להמשיך או לא להמשיך או האם לשנות או לא לשנות. החלטות של 50%. במקרים אלו תצטרך רק דף נייר אחד.
     
  3. ואז כתוב את כל ההשפעות והסוגיות שאפשרות זו מעלה ושים אותן בעמודה הרלוונטית.
     
  4. אם זה מועיל, נקד כל משתנה מ1-5 (לדוגמא: 5 יהיה משתנה מאוד חשוב ולעומת זאת 1 יהיה משתנה מינורי).
     
  5. כאשר רשמת את כל הנקודות שאתה יכול לחשוב עליהן השווה את הציון הסופי של כל פריט / משתנה בין שתי העמודות.
     
  6. זה יאפשר לך לקבל שיקוף ואינדיקציה ביחס לאטרקטיביות וליתרונות של כל אחת משתי האפשרויות. אם ניקדת כל פריט תהיה לך תוצאה סופית. ככל שההבדל בתוצאה הסופית יהיה גדול יותר, כך האפשרות תהיה אטרקטיבית יותר.
     
  7. אם יש לך מספר אפשרויות, עשה את אותו התהליך ביחס לכל אפשרות, כאשר האפשרות בעלת היחס החיובי הטוב ביותר תהיה האטרקטיבית ביותר.
     
  8. חשוב ביותר – אם אינך אוהב את האפשרות שדף קבלת ההחלטות משקף לך, המשמעות היא שלא הבאת בחשבון את כל הדברים השליליים ביחס לאפשרות זו, בעיקר הדברים השליליים ברמה הרגשית, או שלא דירגת את המשתנים בצורה עקבית.

דוגמא ליצירת דף של יתרונות וחסרונות בתהליך קבלת ההחלטות

הנה דוגמא לקבל החלטה האם לקנות מכונית חדשה על מנת להחליף רכב ישן של החברה.

אלה הן רק דוגמאות וכאשר תבצע את התהליך בעצמך, בחר כאלה המתאימות לך.

השתמש באיזו שיטת ניקוד שבה תבחר, הדוגמאות כאן למטה מראות ניקוד מ- 1-5, אבל ניתן להשתמש בניקודים גבוהים יותר.

 

 
רשימה כזו של יתרונות וחסרונות עוזרת להוריד עומסים רגשיים שמונעים
ראיה צלולה בקבלת החלטות ומאפשרת להיות אובייקטיבי ולקבל החלטה ממקום נכון.

לסיכום, היכולת לבצע החלטות בצורה נקייה מאפשרת לחברה שלך להתנהל בצורה מושכלת, אסטרטגית וחכמה ובאופן זה להפחית את מספר הטעויות האפשריות.

111 שתף בפייסבוק

כתיבת תגובה