החצאיות מתקצרות ואלו חדשות טובות עבור החברה שלך

01/01/2013 | מוטי סחראי | 2 תגובות

בני האדם תמיד ניסו לנבא את העתיד. עוד בימי התנ"ך הנביאים היו מהאנשים הפופולריים ביותר.
ככל שהמדע מתפתח, אנחנו יכולים לחזות יותר התרחשויות עתידיות – מתחזית מזג האוויר ועד לתחזיות של מחירי הנדל"ן.

אחד התחומים שמרכזים סביבם מספר עצום של תחזיות הוא שוק ההון. מצבם של שוקי ההון משפיע ישירות על הכלכלה, על החברות ובעצם על כל אחד מאתנו, גם אם אנחנו לא משקיעים בשווקים אלו.

ישנם מאות (ואולי אלפי) מודלים לניבוי המגמות בשוק ההון, ובתחילת שנה כל אנליסט מציג את התאוריה שלו, כשהרבה פעמים התחזיות שונות זו מזו ולעיתים אפילו הפוכות.

לכבוד השנה האזרחית החדשה, אני רוצה לספר לכם על אחד המדדים ההזויים לניבוי מצב הכלכלה.
מדובר על "מדד קו החצאית" (The Hemline Indicator). מדד זה הוצג לראשונה על ידי פרופ' ג'ורג' טיילור (George Taylor) מאוניברסיטת פנסילבניה, שבית הספר לעסקים שלה – Wharton, הוא בית הספר לעסקים הוותיק ביותר בארה"ב.

מדד קו החצאית מצביע על קשר בין אורך החצאית שמכתיבה האופנה באותה שנה, לבין ביצועי הכלכלה. הטענה היא שאורך החצאית משתנה, למעלה או למטה, לפי ביצועי הכלכלה ויכול אף לחזות את ביצועי הכלכלה. ככל שהחצאית קצרה יותר – כך מצב הכלכלה טוב יותר.

זה נשמע הזוי שפרופסור מכובד מאחת האוניברסיטאות הנחשבות בארה"ב יחקור את ההשפעה של גובה החצאית על הכלכלה ואותי מפתיעה אפילו יותר העובדה שמישהו שילם לפרופסור עבור הזמן שהוא הקדיש למין מחקר שכזה, אבל החלטתי לבדוק עבורכם מה צופנת לנו 2013 בחובה – מבחינה כלכלית.

עיון קצר בתמונות משבוע האפנה שנערך בתל אביב בחודש שעבר מגלה ללא ספק שקו החצאית הולך ועולה. או במילים אחרות – החצאיות מתקצרות ואלו חדשות מצוינות עבור הכלכלה, לפחות לפי מדד קו החצאית.

אבל יש דבר אחד שכל אחד מאתנו יכול לעשות על מנת להפוך את 2013 (או כל שנה אחרת) לטובה יותר, במקום להסתמך על תחזיות מבוססות אופנה (או כל ניחוש אחר של ביצועים עתידיים של המשק).

אלן קיי (Alan Kay), אחד מהמוחות המבריקים בעולם אמר, שהדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד – היא ליצור אותו. התוצאות שלנו נמצאות בעצם בידיים שלנו ולא של אנליסט כזה או אחר. בסופו של דבר, חברות יכולות לשגשג בכל שוק, אפילו בשוק שנמצא במיתון עמוק.

לא מאמינים? הנה כמה דוגמאות לחברות שצמחו בשנים הקשות ביותר בכלכלה האמריקאית:

  • חברת אמאזון הגדילה את הרווח שלה ב-26% במהלך 2009.
  • חברת פורד עברה מהפסדים עצומים ומצב של כמעט קריסה לרווח של 2.6 מיליארד דולר ברבעון השני של 2010.
  • במהלך 2009 בה צנחו הרווחים של רוב החברות בארה"ב, חברת לגו הגדילה את הרווח ב-63%

זה רק מספר קטן של דוגמאות. יש עוד המון, ואפשר ללמוד הרבה מאד מהמהלכים שביצעו אותן חברות כדי לצמוח בזמן משבר (זה נושא למאמר אחר…), ואם אתם אומרים לעצמכם עכשיו שמדובר על השוק האמריקאי והשוק הזה שונה מהשוק הישראלי – אתם טועים. חד וחלק.

אני מזמין אתכם להתעלם מהתחזיות הכלכליות. בין אם התחזיות טובות או רעות, התוצאות שלכם ייקבעו על ידי הפעולות שלכם. זה הזמן לחשוב מה הפעולות שאתם עומדים לעשות על מנת להפוך את 2013 לשנה הטובה ביותר בחברה שלכם.

וכאשר אתם מתכננים, זכרו – הפעולות שעשיתם עד היום יביאו אתכם לתוצאות שהשגתם עד היום. אם התוצאות האלו טובות עבורכם – זה מצוין, אל תשנו דבר. אבל אם אתם רוצים להשיג תוצאות טובות יותר, תצטרכו לעשות פעולות שונות מאלו שעשיתם עד היום.

שתהיה לכולנו שנה אזרחית טובה, שנה של שגשוג הצלחה ושפע.

 

מוטי סחראי.

 

 

 

111 שתף בפייסבוק

2 תגובות על “החצאיות מתקצרות ואלו חדשות טובות עבור החברה שלך”

  1. מאת לאה סידן:

    כשאתה רוצה ליצור משהוא תתחיל לנקוט בפעולה לכיוון התוצאה שתרצה לראות בעתיד.מי שאמר"הדרך הטובה ביותר ליצור את העתיד"- היה פיטר דרוקר,הגורו של הניהול המודרני,שמתאפיין במגמה של יותר שיתוף של העובדים בהחלטות ותהליכים בארגון. 

  2. פרופסור דניאל כהנמן, חתן פרס נובל לכלכלה, בספרו "לחשוב מהר ולאט" מספר איך בדק את ביצועי האנליסטים הידועים ביותר בוול-סטריט למשך 10 שנים וגילה שהם דייקו בתחזיות שלהם רק ב-2% מהמקרים (!). קבוצת ביקורת המורכבת ממנקי רחובות בניו-יורק הצליחו ב-4% מהתחזיות… הנה עוד סיבה ליצור את העתיד שלנו בעצמנו.
     

כתיבת תגובה